ثبت شرکت در اسپانیا

چرا ثبت شرکت در اسپانیا روشی مطمئن در سرمایه گذاری است ؟یکی از رازهای راه اندازی یک شرکت و هدایت آن به سمت موفقیت، یافتن مکان مناسب است. گاهی اوقات، آن مکان در کشور شما نیست. اگر قصد راه اندازی کسب و کار در خارج از کشور خود را دارید، اسپانیا یک انتخاب عالی است.

تقریبا تا سال 2022،  3704082 شرکت در اسپانیا وجود داشت. این تعداد شرکت با راه اندازی ده ها هزار کسب و کار جدید هر ساله ، همچنان در حال رشد است. اما چرا کارآفرینان موفق جذب اسپانیا می شوند؟

 

✔اقتصاد اسپانیا قوی و هر روزه در حال رشد است

✔اسپانیا مرکز بین المللی تجارت است

✔دولت اسپانیا طرفدار تجارت در بخش خصوصی است

✔اسپانیا دارای استعدادهای بزرگی در تجارت است

✔زیرساخت اسپانیا به خوبی توسعه یافته است

✔فناوری و نوآوری در این کشور در حال افزایش  هستند.

 

چگونه یک خارجی می تواند در اسپانیا کسب و کار راه اندازی کند؟

دو راه مختلف برای شروع و راه اندازی یک کسب و کار و ثبت شرکت در اسپانیا وجود دارد: می توانید آن را به عنوان یک کسب و کار آزاد و تاجر انحصاری (در اسپانیایی “autónomo” نامیده می شود) انجام دهید و یا یک شرکت با مسئولیت محدود (“Sociedad Limitada”) ثبت کنید.

 

تفاوت اصلی این دو در این است که  به عنوان یک «خویش فرمت» یا فریلنسر، شما خودتان شرکت هستید، بنابراین با تمام دارایی‌های شخصی خود به طور کامل پاسخ می‌دهید. از سوی دیگر، باز کردن یک شرکت به صورت  (SL )به کاهش این بار کمک می کند، زیرا فقط با دارایی های ارائه شده به شرکت پاسخ می دهید.

انتخاب یکی یا دیگری کاملاً به موقعیت خاص شما بستگی دارد، اما معمولاً اگر بیش از 60000 یورو در سال درآمد دارید، توصیه می شود SL را انتخاب نمایید.(زیرا مزایای مالیاتی بیشتری خواهید داشت).

به خاطر داشته باشید که فقط کسانی که دارای مجوز اقامت و کار معتبر در اسپانیا هستند می توانند به عنوان فریلنسر در این کشور ثبت نام کنند، در حالی که افراد غیر مقیم می توانند یک شرکت راه اندازی و اداره کنند (آنها فقط باید NIE خود را دریافت کنند که در ادامه به آن خواهیم پرداخت ).

مراحل راه اندازی و ثبت شرکت در اسپانیا SL (Sociedad Limitada)

مراحل کلی ثبت شرکت در اسپانیا بسته به نوع کسب و کاری که انتخاب کرده اید،  ممکن است کمی متفاوت باشد. با این حال، چند مرحله کلی برای راه اندازی یک شرکت در اسپانیا وجود دارد که همه کارآفرینان خارجی باید از آنها پیروی کنند:

مرحله 1: دریافت شماره شناسایی مالیاتی یا همان  (NIE) است

تمامی  شهروندان خارجی که مایل به داشتن یک کسب و کار در اسپانیا هستند باید NIE دریافت کنند. این یک شماره شناسایی مالیاتی است که همه مشاغل اسپانیایی ملزم به داشتن آن هستند. می توانید برای NIE در ایستگاه پلیس محلی یا کنسولگری اسپانیا درخواست دهید.

برای درخواست NIE، باید یک فرم درخواست را پر کنید و آن را به همراه پاسپورت خود و سایر فرم های شناسایی و مبالغ مربوطه به همراه دو قطعه عکس همچنین دلیل در خواست کد اقتصادی را برای وکیل خود ارسال نمایید تا مراحل مربوطه از راه قانونی را پیگیری نماید . هنگامی که درخواست شما بررسی پردازش شد، یک شماره NIE به شما داده می شود.

 

مرحله 2: نام شرکت خود را ثبت کنید

قبل از اینکه بتوانید یک تجارت اسپانیایی راه اندازی کنید، باید نام شرکت خود را در RMC ثبت کنید.

Mercantile Registry یا همان ثبت تجاری یک نهاد دولتی است که تمام مشاغل در اسپانیا را پیگیری می کند. فرآیند ثبت نام ساده است. شما باید یک فرم درخواست همراه با نام شرکت، آدرس کسب و کار و شماره NIE همان شناسه مالیاتی را ارسال کنید. پس از تایید درخواست شما، یک شماره ثبت به شما داده می شود. در نظر داشته باشید که سه نام پیشنهادی میتوان ارائه نمود چرا که باید این نام منحصر به فرد باشد .

این فرآیند از طریق یک درخواست رسمی به صورت آنلاین انجام می شود (در حالت ایده آل شما یک وکیل در کنار خود دارید که این قسمت را مدیریت می کند) و می تواند تقریباً 24 تا 48 ساعت طول بکشد.در صورتی که نام قبلاً گرفته شده باشد، به شما اطلاع داده می شود و باید دوباره درخواست دهید.

 

مرحله 3: درخواست شماره شناسایی مالیاتی شرکت (CIF)

همه مشاغل در اسپانیا ملزم به داشتن CIF هستند. این یک شماره شناسایی مالیاتی است که برای اهداف مالیاتی استفاده می شود. می توانید برای CIF در اداره مالیات محلی خود درخواست دهید. توجه داشته باشید که قبل از درخواست CIF، باید شماره NIE خود را داشته باشید. برای درخواست CIF، باید فرم درخواست را پر کنید و آن را همراه با نام شرکت و شماره NIE خود ارسال کنید. پس از بررسی درخواست شما، یک شماره CIF به شما داده می شود.

 

مرحله 4: باز کردن حساب بانکی

یک حساب بانکی برای شرکت باز کنید یک حساب بانکی تجاری برای شروع فعالیت یک شرکت در اسپانیا ضروری است. اکثر بانک ها قبل از اینکه برای شما حساب باز کنند، از شما می خواهند که شماره NIE و CIF خود را داشته باشید. هنگام افتتاح حساب بانکی تجاری، باید نام شرکت، آدرس کسب و کار  خود و  همچنین اطلاعات مالیاتی  را به بانک ارائه دهید. همچنین ممکن است از شما خواسته شود حداقل مبلغی را به حساب واریز کنید.

این حساب باید حداقل دارای مانده 3000 یورو باشد، در غیر این صورت، بعداً نمی توانید از آن برای راه اندازی کسب و کار استفاده کنید. این 3000 یورو حداقل سرمایه قانونی مورد نیاز قانون برای راه اندازی یک SL است. با این وجود، در برخی موارد، می‌توانید به جای آن از دارایی‌هایی با ارزش مشابه (که باید برای عملیات تجاری‌تان لازم است) استفاده کنید و از صرف استفاده از پول نقد اجتناب کنید. اما به خاطر داشته باشید که روش دوم بسیار پیچیده است و برای لذت بردن از افتتاح کسب و کار راحت تر، استفاده از پول نقد توصیه می شود.

اگر بیش از یک سهامدار در شرکت وجود داشته باشد، هر سهامدار باید مبلغی را که مربوط به درصدی است که در کسب و کار دارند در این حساب بانکی تجاری قرار دهد.

 

مرحله ۵ :ثبت نام در سازمان مالیاتی

هیچ کسب و کاری نمی تواند از مالیات فرار کند. و این به معنای ثبت نام در سازمان مالیاتی قبل از شروع فعالیت های روزمره است. با CIF موقت که در مرحله قبل به شما اعطا شده است، باید به سازمان مالیاتی مراجعه کرده و شرکت خود را فعال کنید. این به شما امکان می دهد تا به طور قانونی شروع به ارائه خدمات یا فروش محصولات خود کنید و برگه مالیات هایی که شامل مالیات بر ارزش افزوده و مالیات سالانه ی شرکت و مالیات حسابها هستند را پر کنید.

 

مرحله ۶: در دفاتر اسناد رسمی باید سند شرکت را امضا کنید

اکنون که حساب بانکی کسب و کار خود را راه اندازی کرده اید، زمان آن رسیده است که سند تاسیس را امضا کنید. این یک سند قانونی است که به طور رسمی شرکت شما را تأسیس می کند. به یک دفتر اسناد رسمی بروید و نام شرکت، آدرس کسب و کار و اطلاعات مالیاتی خود را در اختیار آنها قرار دهید. همچنین باید نام و آدرس سهامداران خود را ارائه دهید. سپس سردفتر اسناد رسمی را برای امضای شما تنظیم می کند.

ثبت شرکت در اسپانیا

 

مرحله ۷: شرکت خود را ثبت کنید

مطمئناً، شما نام شرکت را ثبت کرده اید، اما کسب و کار تا زمانی که ثبت نشده باشد، رسمی نیست. این مرحله هنوز با ثبت تجاری یا همان نهاد دولتی (Mercantile Registry)

انجام می شود. برای ثبت شرکت در اسپانیا، باید تعدادی مدارک از جمله سند تاسیس، اساسنامه و توافق سهامداران ارائه دهید. همچنین باید نام و آدرس سهامداران، مدیران و کارمندان خود را ارائه دهید. مراحل ثبت نام ممکن است چند هفته طول بکشد تا تکمیل شود.

 

مرحله ۸: ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی

ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی (Social Security System )آخرین مرحله برای راه اندازی کسب و کار شما می باشد.

برای مطابقت با قانون استخدام اسپانیا ضروری است. در این مرحله، به بسیاری از همان اسنادی که برای ثبت شرکت خود استفاده کرده اید، از جمله سند تاسیس، اساسنامه و توافق سهامداران نیاز خواهید داشت. همچنین باید نام و آدرس کارکنان خود و همچنین عنوان شغلی و حقوق آنها را ارائه دهید. پس از ثبت نام در سیستم تامین اجتماعی، یک شماره ثبت به شما داده می شود.

در نهایت، هنگامی که تمام مراحل قبلی را کامل کردید، برای مهم ترین مرحله آماده خواهید شد: شروع عملیات تجاری خود و تلاش برای موفقیت .

تاسیس و ثبت رسمی شرکت آغاز به  فعالیت اقتصادی و درخواست ویزا و اقامت به عنوان خویش فرما و کار آفرین

 

  • امکان درخواست اقامت بر اساس ثبت شرکت و فعالیت اقتصادی به شکل خویش فرما وجود دارد و برای این امر علاوه بر انجام مراحل بالا، پروژه قابل توجیه کاربردی باید تهیه و به سفارت اسپانیا ارایه شود. مجموعه‌‌ای از مدارک دیگر نیز برای این مورد ضروری است.
  • در صورت کسب ویزای کاری و سفر به اسپانیا در کلانتری مربوط به اتباع بیگانه می توان درخواست کارت اقامت کرد.

 

شرایط تمدید اقامت خویش فرما با ثبت شرکت

  • پرداخت حداقل مالیات (با توجه به نوع فعالت متغیر است)
  • عدم ارتکاب جرائم کیفری
  • سودآور بودن شرکت

 

اقامت دائم و تابعیت اسپانیا

پس از پنج سال اقامت موقت، شما و اعضای خانواده تان می‌توانید اقامت دائم اسپانیا را دریافت کنید و پس از گذشت ده سال از دریافت اقامت دائم، در صورتی که با زبان اسپانیایی و کشور اسپانیا آشنایی کافی داشته باشید، می توانید برای دریافت پاسپورت اقدام نمایید.

 

مزایای اخذ اقامت اسپانیا از طریق ثبت شرکت

  • عدم نیاز به ارائه مدرک زبان
  • عدم نیاز به ارائه مدارک تحصیلی
  • امکان دریافت اقامت برای تمامی افراد خانواده (افراد تحت تکفل)، با اثبات فعالیت شرکت و کارآفرینی آن
  • امکان فعالیت در بازارهای اروپایی
  • امکان درخواست اقامت دائم پس از ۳ سال
  • امکان اخذ آسان ویزا برای تمامی نقاط دنیا
  • استفاده از برند اروپایی

اقامت از طریق ثبت شرکت در اسپانیا