مهاجرت به اسپانیا

 

مهاجرت به اسپانیا از راههای متفاوتی نظیر تحصیلی، کاری، سرمایه گذاری، ازدواج، تولد و پناهندگی می تواند منجر به اخذ اقامت  این کشورشود.

اسپانیا کشوری , واقع در اروپای غربی است, که از شمال با فرانسه و از غرب و شمال غرب با پرتغال و اقیانوس اطلس هم‌مرز است. مرز کشور اسپانیا با پرتغال طولانی‌ترین مرز یکپارچه در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

مادرید پایتخت کشور اسپانیا و بارسلونا و والنسیا از شهرهای مهم این کشور به شمار میروند .مادرید، بعد از برلین دومین شهر بزرگ در اتحادیه اروپا محسوب می شود.

محبوب ترین شهرها برای مهاجران مادرید و بارسلون هستند. مادرید بزرگترین شهر اسپانیا از نظر جمعیت است (3223334 نفر)و مرکز اداری منطقه خودمختار مادرید است.بارسلونا کمی کوچکتر است (1620809 نفر)، اما معمولاً در بین گردشگران محبوب تر است. بارسلونا شامل مکان های معروفی مانند پارک آنتونیو گائودی و کلیسای جامع ساگرادا فامیلیا است.

زبان رسمی کشور اسپانیا , اسپانیایی است.  در این کشور به زبان‌های دیگری از جمله کاتالان، باسکی و گالیسیائی نیز صحبت می‌شود. جالب است بدانید که اسپانیا چهل و هفت مکان ثبت شده در میراث فرهنگی یونسکو دارا است و جایگاه سوم بیشترین سایت‌های میراث فرهنگی , بعد از چین و ایتالیارا از آن خود کرده است.

مهاجرت به اسپانیا

مهاجرت به اسپانیا ازخارج از منطقه شنگن

پادشاهی اسپانیا یکی از کشورهای عضو منطقه شنگن است. کشورهای عضو موافقتنامه شینگن کنترل گذرنامه و مهاجرت را در مرزهای مشترک خود و برای سفر بین کشورهای عضو خود لغو کردند. کشورهای عضو همچنین ویزای شینگن صادر شده توسط سایر کشورهای شنگن را بین خود به رسمیت می شناسند. در مرزهای خارجی یا در اولین ورود به منطقه شینگن، رویه های عادی کنترل مهاجرت اعمال می شود، با این حال پذیرش در هر کشور شینگن، پذیرش در کل منطقه شنگن (همه کشورهای عضو) تلقی می شود.

شهروندان کشورهای غیر اتحادیه اروپا که مایل به اقامت بیش از سه ماه در اسپانیا هستند باید ظرف 30 روز پس از ورود به کشور برای مجوز/کارت اقامت (Tarjeta de Residencia) اقدام کنند. درخواست باید در اداره اتباع خارجی (Oficina de Extranjeros) یا ایستگاه پلیس ملی محلی در استان محل سکونت مورد نظر ارائه شود.

 

انواع روشهای مهاجرتی به اسپانیا

بسته به  موقعیت و سرمایه و شرایط سنی , معمولا پر متقاضی ترین مسیر های مهاجرتی به اسپانیا از طریق تحصیل و  یا سرمایه گذاری با خرید ملک یا  ثبت شرکت از راه فعالیت اقتصادی یا ثبت  شرکت  بدون فعالیت اقتصادی  و یا  از طریق اثبات تمکن مالی (خودحمایتی) هستند.

 

خرید ملک برای مهاجرت و اقامت اسپانیا  از سودآورترین روش مهاجرتی این کشور بوده که با نام گلدن ویزا (ویزای طلایی) اسپانیا نیز شناخته می شود.  کشور اسپانیا برای مهاجرت ازطریق سرمایه گذاری ,  از جمله کشورهای امن است و میزان مالیات روی کالاها پایین است و این  امر باعث شده که هزینه ها تا حد زیادی کمتر باشد.

سرمایه گذاری از طریق خرید ملک و  مهاجرت تحصیلی از جمله محبوب ترین روش های مهاجرت به اسپانیا هستند .به این علت که  با خرید ملک در اسپانیا، تضمین بازگشت سود و سرمایه  و با روش تحصیلی تضمین کار, در اسپانیا یا دیگرکشورهای اروپایی  حوزه شنگن را خواهید داشت.

اسپانیا از طریق سرمایه گذاری در قسمت های مختلف اقتصادی خود، از جمله بخش صنعتی، تجاری، گردشگری و مسکن، به دنبال جذب سرمایه گذاران از دیگر کشورهامی باشد . برای جذب این  سرمایه گذاران خارجی، اسپانیا قوانین و مقررات مناسب و شفاف را در زمینه سرمایه گذاری اعمال  کرده است. علاوه بر این، دولت اسپانیا با اعطای تسهیلات مالی و فنی , به شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصوصی , برای جذب سرمایه گذاران خارجی کمک می‌کند. همچنین، بستری مناسب برای تأسیس شرکت‌های نوپا در اسپانیا فراهم شده است که باعث جذب سرمایه گذاران خارجی در زمینه فناوری و نوآوری  در زمینه های مختلف شده است.

همچنین از طریق ازدواج، تولد، کار هم میتوان اقامت این کشور را اخذ کرد.

ازمهم‌ترین مزایای زندگی در اسپانیا برخورداری از سیستم قوی مراقبت‌های بهداشتی و درمانی، سهولت دریافت اقامت، کیفیت بالای زندگی و هزینه‌های پایین خرید ملک نسبت به سایر نقاط اروپا وآب و هوای خوب  همچنین امکان سفر به کشورهای حوزه شینگن بدون نیاز به ویزا را می توان بر شمرد.

مهاجرت به اسپانیا

تحصیل دراسپانیا از طریق سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری می‌تواند صورت گیرد. اسپانیا یکی از بهترین گزینه‌های تحصیلی برای متقاضیان در تحصیل در خارج از کشور است چرا که آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های اسپانیا نسبت به آزمون‌های ورودی دانشگاه‌های سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا امکان اپلای و اخذ پذیرش آسان‌تری را برای متقاضیان فراهم می‌کنند.  البته جهت اخذ ویزای تحصیلی اسپانیا، باید  این نکته را در نظر گرفت  که  نیاز به رزومه‌ی علمی قوی  در مقاطع بالا و  همچنین نمرات خوب است . تحصیل  در مقطع کارشناسی در دانشگاه‌های دولتی اسپانیا فقط به زبان اسپانیایی امکان‌پذیر است , اما در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا می‌توان به دو زبان انگلیسی و اسپانیایی تحصیل کرد.

تحصیل در این مقاطع در دو نوع دانشگاه دولتی و خصوصی انجام می‌شود که تفاوت این دو نوع دانشگاه در هزینه و مخارجی است که  دانشجو ملزم به پرداخت آن میباشد . از مهم‌ترین آزمون‌های ورودی  برای دانشگاه‌های اسپانیا می‌توان به آزمون Selectividad اشاره کرد که دانشگاه‌های برتر اسپانیا، با فراهم کردن امکان دریافت بورسیه‌های تحصیلی مختلف، تحصیل کم‌هزینه و یا حتی تحصیل رایگان در اروپا را برای دانشجویان برتر و مستعد رقم زده اند.

ویزای دانشجویی برای مهاجرت به اسپانیا یکی از ساده ترین و بهترین روش های اخذ اقامت  این کشور است. حتی برای شرکت در دوره های کوتاه مدت دیگر, که در موسسات معتبر برگزار می شود نیز می توان درخواست ویزای تحصیلی را ارائه کرد. بنابر این تحصیل در اسپانیا در مقطع قبل از دانشگاه نیز امکان پذیر میباشد . برای تحصیل اشخاص زیر هجده سال در کشور اسپانیا کالج های بسیار عالی با هزینه های زیر بیست هزار یورو در سال نیز وجود دارند و  میتوان  با اثبات تمکن مالی مورد نیاز برای یک شخص محصل  برای آنها اقدام کرد که در مقایسه با بیشتر کشورهای اروپایی هزینه بسیار کمتری دارند.

بعد از پایان دوران تحصیل,   این امکان وجود دارد که در صورت شرکت در مقاطع تحصیلی  بالاتر ویزا تحصیلی خود  را تمدید کنید. اگر قصد دارید اقامت اسپانیا را به دست آورید، پس از اتمام تحصیل باید  در اسپانیا شغلی پیدا کرده و حتما ویزای تحصیلی خود را به ویزای کار اسپانیا تبدیل کنید.

با این ویزا می توانید کارت شناسایی خارجی (TIE) را دریافت کنید. در نظر داشته باشید که پس از پنج سال اقامت متوالی در اسپانیا میتوان اقامت دائم این کشور و پس از ده  سال شهروندی اسپانیا را می‌توان اخذ نمود.  نکته قابل توجه این است که برای اخذ شهروندی اسپانیا، تسلط به زبان اسپانیایی ضروری است.