معرفی قبرس شمالی

 

قبرس شمالی کجاست؟

در این نوشته سعی داریم به اجمال به معرفی قبرس شمالی بپردازیم .قبرس شمالی بخشی از جزیره خودمختار قبرس در شرق دریای مدیترانه است که در ناحیه جنوب کشور ترکیه , به عنوان یکی از کشورهای توریستی  است که 360 روز از سال آفتاب درخشان، در آسمان حضور دارد. همین امر نظر بسیاری از توریست‎‌ها را به قبرس شمالی جلب کرده است و آب و هوای معتدل مدیترانه‌ ای در قبرس را زبانزدگردشگران کرده است. همچنین در سالهای اخیر به دلیل امنیت این کشور به عنوان مکان مناسبی برای سرمایه گذاری و مهاجرت شناخته شده است. جزیره ی خوش آب و هوای قبرس، سومین جزیره‌ی بزرگ دریای مدیترانه‌ی شرقی پس از ساردینیا و سیسیل  است.

معرفی قبرس شمالی

 

پایتخت این کشور جزیره ای،  نیکوزیا است که بعد از جدا شدن قبرس شمالی و جنوبی، به دو قسمت تقسیم شد بیش از ۳۵ هزار نفر جمعیت داشته  ومرکز اصلی مراکز تجاری  و ادارات دولتی است که نیکوزیای شمالی ( لفکوشا ) نامیده می‌شود..نیکوزیا  تنها پایتخت مشترک بین دو کشور (قبرس شمالی و جنوبی) در جهان است.

کشور قبرس شمالی به عنوان یکی از امن ترین نقاط جهان و جزیره ای رویایی , با آب و هوایی بی نظیر ,سالیانه تعداد زیادی گردشگر را به عنوان سومین جزیره بزرگ دریای مدیترانه, به خود جذب میکند. این جزیره ی زیبا  در حدود چهل مایلیِ ( 65 کیلومتر ) جنوب ترکیه و از جنوب با کشور مصر، از شرق با کشور سوریه و از غرب با یونان همسایه است. مردم قبرس شمالی  از قومیت ترک و یا یونانی هستند و اکثریت به زبان ترکی استانبولی با لهجه قبرسی صحبت می‌کنند.جزیره قبرس شمالی شامل شش منطقه به نام‌های فاماگوستا، گیرنه، لارناکا  ،لیماسول ،پافوس  ونیکوزیا است و در اغلب روزهای سال آب و هوای این منطقه برای گردش و تفریح مساعد می‌باشد. سالانه در حدود چهار میلیون نفر به کشور قبرس شمالی سفر می‌کنند .صنعت گردشگری نقش بسزایی در توسعه این کشور دارد، از همین رو دولت قبرس شمالی برای ایجاد رونق در جذب توریست و صنعت گردشگری ، قوانین ورود به این کشور را تسهیل نموده است.

ایرانیان نیز برای سفر به قبرس شمالی نیازی به دریافت ویزا ندارند , فقط گذرنامه معتبر نیاز است تا در فرودگاه بین المللی ارجان برای آنان ویزا صادر شود.

مناطق شهری قبرس شمالی

یکی از شهرهای قبرس  فاماگوستا است که این منطقه یکی از مراکز پر رونق تجاری، صنعتی و توریستی است که  در واقع به عنوان بندر اصلی قبرس شمالی است.  Long Beach لانگ بیچ یکی از سواحل معروف فاماگوستا در قبرس شمالی است.

به لطف این ساحل بی نظیر کنار مجموعه آپارتمانهایی با چشم انداز دریا ، بسیاری از گردشگران و سرمایه گذاران از خارج از کشور به این مکان جذب می‌شوند. از طرف دیگر، فاماگوستا به ویژه برای دانشگاه‌های ارزنده خود مورد توجه واقع شده است . فاماگوستا یک شهر بندری است که به صورت قابل توجهی بر اقتصاد قبرس شمالی تأثیر گذاشته است.

از دیگر  مکانهای دیدنی قبرس میتوان به بندر گیرنه, قلعه گیرنه , ساحل لاک پشت , شبه جزیره کارپاس, ساحل گلپسیدس ,  کلیسای بلاپایس  , قلعه سنت هیلاریون ,  قلعه بوفاونتو ,  قلعه کانتارا ,شهر باستانی سالامیس,   دیوارهای تاریخی شهر فاماگوستا , کلیسای سنت بارناباس , مسجد لالا مصطفی پاشا یا کلیسای جامع سنت نیکولاس , مسجد سلیمیه  یا  کلیسای جامع سنت سوفیا و شهر باستانی سولی  اشاه کرد.